Elons sammanslagning med Euronics svenska division omformar detaljhandelssektorn för hemelektronik

Elon, under ledning av sin VD Stefan Lebrot, fortsätter att ta offensiven i affärsvärlden. Företaget har nyligen ingått en avsiktsförklaring om en sammanslagning av Euronics svenska division och Elons kedjeverksamhet. Detta kommer att förändra förutsättningarna för detaljhandeln med hemelektronik.

Sammanslagningen följer på en annan betydande affär i branschen, där Power köpte Media Markts varuhus och e-handel i Sverige. När Elon nu tar över Euronics svenska division ritas kartan för detaljhandeln med hemelektronik om ännu en gång.

Market kan idag presentera en omfattande lista över den ekonomiska utvecklingen för de cirka 100 butikerna inom Euronics. Kedjans ordförande, Jonas Schön, har kommenterat utvecklingen och möjligheterna för butikerna efter den planerade affären med Elon.

Listan avslöjar de enorma skillnaderna mellan bolagen i kedjan. Den belyser också Euronics vinnare och förlorare under det senaste året och ger en inblick i rörelsemarginalen för Euronics.

En av de mest prestigefyllda segrarna som noteras är triumfen över Elgigantens återförsäljare. Listan visar också var i landet Euronics är starkast och var Euronics är svagast.

Denna unika kartläggning av Lebrots nya prestigeförvärv innehåller nyckeltal för varje butik och ger en detaljerad överblick över det aktuella läget för hemelektronikhandeln i Sverige. Samgåendet mellan Elon och Euronics svenska division kommer att leda till betydande förändringar i branschen, och det ska bli intressant att se hur detta kommer att påverka de enskilda butikernas resultat i framtiden.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *